Säkerhet – vad behöver bibliotekspersonal kunna?

Som en del av arbetet med att skapa gemensamma lärresurser kring digital kompetensutveckling arbetar just nu fem arbetsgrupper med att kartlägga de kompetenser som behöver stärkas. Arbetet ska ske utifrån samtal med biblioteksmedarbetare. I detta blogginlägg presenterar gruppen som fokuserar Säkerhet sin utgångspunkt för arbetet. Bidra gärna med dina tankar och åsikter i kommentarsfunktionen nedan!

Säkerhet är en av EU:s fem digitala kompetenser enligt Digcomp 2.0, som anses viktiga för att vara en del av världen idag. Kompetensområdet är brett och innehåller många aspekter, till exempel att känna till de risker det för med sig med att vara ute på internet och att vara medveten om webbsidor och e-post som kan användas för bedrägeri eller att skydda digital utrustning från oönskad åtkomst via internet. Det handlar om den egna säkerheten men också om hälsa och miljöpåverkan, säkerhet i den sociala interaktionen med andra – hur är det med dataskydd och den personliga integriteten?

I första analysen av självskattningstestet för Q1 när 2063 personer har svarat på testet så ser vi att det är inom detta område som man skattat sig lägst. Här ligger medelvärdet på 3,9 på en sjugradig skala. Det finns en spridning i påståendena så att det område som handlar om miljöpåverkan där skattar man sig betydligt högre än i de områden som handlar om att skydda digital utrustning från oönskad åtkomst, identifiera webbsidor och e-post som kan användas för bedrägeri och att begränsa sin digitala närvaro så den inte blir för distraherande. Detta visar på att det finns en osäkerhet inom professionen när det gäller säkerhet som skulle behöva förstärkas.

Vad behöver bibliotekspersonal kunna inom området säkerhet? Varför är det viktigt att diskutera säkerhet som en av de baskompetenser som vi behöver kunna? Vilka frågor får vi inom området som gör att man känner sig osäker? Finns det en rädsla att göra fel när det kommer till säkerhet? Litar vi för mycket på systemleverantörer och IT-avdelningar. Behöver vi blir bättre på att ställa krav på dessa när det gäller säkerhet?

Den baskompetens som man skulle behöva inom området, hur ser den ut? Det finns flera bra lärresurser men känner alla till dessa och vilka behövs? Ska all bibliotekspersonal genomgå en Data Detox-utbildning? Räcker detta för att höja kunskapsnivån kring säkerhet?

Frågor om säkerhet är svåra och biblioteken får kanske inte så många frågor om det. Det är viktigt att ändå ha en baskompetens så att alla känner sig trygga när frågan väl kommer. Det är också viktigt att ha kunskap inom området så att man själv kan ställa rätt krav på IT-avdelningar och systemleverantörer.

Några frågor att diskutera och fundera över:

  • Vad är baskompetens och vad är spetskompetens inom området?
  • Vad behöver vi stärkas i som profession när det gäller säkerhet?
  • Hur är kunskapen när det gäller vilka lagar som finns när det gäller säkerhet?
  • Hur kan vi stärka de prioriterade målgrupperna när det kommer till säkerhet?

Frågorna är många och vi vill gärna diskutera dessa vidare med dig. Skriv kommentar i bloggen eller kontakta oss på något annat sätt!

Karin Hansson, karin.hansson@regionvastmanland.se
Pia Brinkfeldt, pia.brinkfeldt@regionvasterbotten.se
Linda Sävhammar, linda.savhammar@ltdalarna.se

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.